Spotify – den nya svenska folkaktien?

Spotify avviker helt från min investeringsstrategi, men två svenskar har tagit fram en produkt av yppersta världsklass som vänt upp och ner på hela musikbranschen och dessutom förändrat ett konsumentbeteende. Börsvärdet överstiger redan nu H&M:s och Telias, vilket ger mig inget annat val än att dyka ner djupare i denna juvel.

Spotify grundades 2006 av entreprenörerna Martin Lorentzon och Daniel Ek. Idén var att starta en annonseringssajt, men av vissa tekniska anledningar blev resultatet en musiktjänst. Då hade radarparet ingen aning om att de skulle revolutionera sättet att lyssna på musik. Från att ladda ner och äga musiken till att istället enbart ha tillgång till den via streaming. Spotify lanserades under slutet av 2008 och framgångsnyckeln var avtal med de stora skivbolagen om rättigheten att spela upp deras musik mot en ersättning. Förhandlingarna var vältajmade i en krisande skivbransch utsatt för piratkopiering och digitalisering.

En procent av jordens befolkning betalar för Spotify
Idag har Spotify 170 miljoner lyssnare, varav 75 miljoner betalande fördelat i 65 länder. Tillväxten för betalande var senaste året +45%. Bolaget siktar på att ha 92-96 miljoner betalande lyssnare till årsskiftet och totalt över 200 miljoner aktiva lyssnare. Min personliga uppfattning är att betaltjänsten är så pass överlägsen gratistjänsten att den låga månadsavgiften motiverar en växling över till att betala avgiften. Och då är jag själv ytterst selektiv i mina val av utgifter.

Spotify som tjänst
Musiktjänsten i appen utvecklas kontinuerligt med allt bättre service, utbud och optimering av skräddarsydd musik skapat för lyssnaren. Podcasting har exempelvis också integrerats i Spotify och breddar utbudet ytterligare. Klickar man in på en artist, dyker en kalender upp med kommande konserter och länkar till biljettförsäljningen.

Övrig tjänsteutveckling pågår också och hur produkten utvecklas vidare står skrivet i stjärnorna. Exempelvis kan vissa bilägare redan nu strömma musiken ur bilradion så fort de sätter sig i bilen. Spotify har hintat om att sikta in sig på marknaden för traditionell radio. Vad det innebär återstår och se.

Bolagets mission är ”unlock the potential of human creativity by giving a million creative artists the opportunity to live off their art and billions of fans the opportunity to enjoy and be inspired by these creators.” I formuleringen står inget om musik och det är därmed inte heller begränsningen.

Spotify som plattform
Spotify skapar teoretiskt möjligheten för artister att teckna avtal direkt med Spotify, d v s utan de stora skivbolagen. Skulle det bli verklighet kan både Spotify och artisterna generera större intäkter i och med att skivbolagen undviks. Skivbolagen tar ju idag en ansenlig del av intäktskakan.

Värderingen
Ett sätt att få sig en uppfattning om Spotifys värde är att jämföra med filmvärldens motsvarighet Netflix. Jämförelsetalen ni tabellen nedan är hämtade ur de senaste Q1-rapporterna som nyligen släpptes.

 

Bruttomarginal (%) Intäkter (MUSD) Börsvärde (MUSD) Antalet betalande medlemmar

Spotify

24,9

1,14

25,5*

75 miljoner (+ 45%)
Netflix 26,9 3,70 144*

125 miljoner (+25%)

*Börskurs 152 resp 320* antalet aktier 167 778 952 resp 450 359 000

Vi konstaterar därmed att marknadens förväntningar är högre ställda på Netflix. Å andra sidan redovisar Netflix svarta siffror på sista raden till skillnad från Spotify.

Konkurrensen
Apple och Google räknas till de största hoten för Spotify. Apple och Google erbjuder Apple Music resp Google play och båda äger dessutom både hårdvaran och app-plattformarna. Spotify är därmed  beroende av att abonnenter har tillgång till den hårdvara (mobil, surfplatta) som tillverkare erbjuder. Avgifter kopplade till appar styr Apple och Google över. De har på så sätt en styrmekanism som inte ska underskattas och det återstår och se hur detta kan påverka Spotifys verksamhet i framtiden.

Slutsats
Jag är säker Spotify kommer att fortsätta revolutionera musikbranschen med sina långsiktiga grundare. De stora kontrakterade skivbolagen är också delägare i bolaget. Tillväxten kommer accelerera och börsnoteringen lär ju inte minskat uppmärksamheten. Musikbranschen växer dessutom i helhet med streaming som enskilt största tillväxtposten. Jag intog en relativt stor position i samband med raset på kvartalsrapporten (151,8 USD), samtidigt som två av de större skivbolagen valde att sälja av större poster av sina innehav.  

You may also like

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *